Ju närmare stan desto smalare cykelvägar
Avsmalnande cykelväg nära centrala Guiyang. Foto: © Mats Sundin, 2014.
Cykelvägar är ett förortsfenomen här i Guiyang, Kina: ju närmare stan man kommer desto smalare blir cykelvägarna för att sedan upphöra helt i de centrala delarna av mångmiljonstaden.
Bred cykelväg i förorten Huaxi i riktning mot centrala Guiyang. Foto: © Mats Sundin, 2013.
Jag har fått rucka på min föreställning om att kineser är ett cyklande folk. Minns alla gamla bilder från Beijing med breda gator och ett myller av cyklister. Men med ett ökat välstånd har cykeln ersatts av både bil och motorcykel som privata transportmedel. Idag, åtminstone vad jag har observerat, rekreations-cyklar man på hyrcyklar i parker och på torg, och som motion på mountainbikes. Tilläggas kan att många barn och ungdomar är ovana och vinglande cyklister.
Cykeltur i ”finkläderna” i Huaxi Wetland Park. Foto: © Mats Sundin, 2014.
Cykling är som sagt inte bara ett perifert fenomen utan bedrivs också huvudsakligen i perifera miljöer i storstadens utkanter. På temat ”Low Carbon & Green Travel” har ett ”slow biking system” av cykelvägar och uthyrningsställen av byggts i HuaXi-distriktet. Här uppmuntras inte bara invånarna utan också turister till ett hälsosamt och miljövänligt fritidsresande till platser som den (exploaterade) gamla staden QingYan.
Offentlig konst vid cykeluthyrning: med förväntningar om att cykeln ska bli en av de mest betydelsefulla transportmedlen i Huaxi, Guiyang. Foto: © Mats Sundin, 2015.